Blog

Ontdek onze laatste nieuwsberichten

Let op: frauduleuze e-mails

24/03/2016

Op deze zonnige maandagochtend telde ik er maar liefst 3 in mijn inbox... frauduleuze e-mails! Dus toch nog maar even waarschuwen...

Vroeger kon je ze vrij makkelijk herkennen aan de vreemde e-mailadressen van waaruit ze gestuurd werden. Of aan het overduidelijke 'Google Translate'-Nederlands van de tekst. Maar tegenwoordig is het voor een leek toch niet meer zo eenvoudig om een phishing mail te herkennen. Nochtans is het niet zo moeilijk!

Waarover gaat het precies?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen de naam van de financiële instelling misbruiken om vertrouwelijke en persoonlijke gegevens te ontfutselen. Gegevens die hen in staat stellen de identiteit van het slachtoffer over te nemen of geld van zijn rekening te halen.

Deze fraude gebeurt meestal via e-mail. Bovendien wordt de mail vaak ook vanuit een ogenschijnlijk officieel mailadres verstuurd, wat het des te moeilijker maakt om dit soort fraude te herkennen.

Hoe herkent u het?

Een financiële instelling zal NOOIT via een e-mail of een pop-upbericht vragen vertrouwelijke gegevens door te geven. Een bericht waarin dit wel gevraagd wordt, is een phishingbericht.

Via een link in dit bericht wordt men naar een frauduleuze website gelokt, zogezegd om inloggegevens te verifiëren, een probleem met een kaart of betaling op te lossen, nieuwe beveiligingsmaatregelen toe te passen enz. Op die website, die erg lijkt op de website van de financiële instelling, worden er vertrouwelijke en persoonlijke gegevens gevraagd zoals paswoorden, pincodes, rekeningnummers en nummers van identiteitskaarten.

Vaak wordt het slachtoffer daarna ook nog eens telefonisch gevraagd om bepaalde handelingen te doen met de Digipass of kaartlezer.

Een gelijkaardige mail ontvangen?
• Klik zeker niet op de link.
• Geef nooit uw vertrouwelijke gegevens door.
• Hebt u toch kaartgegevens vrijgegeven? Laat uw kaart dan onmiddellijk blokkeren bij Card Stop op het nummer 070 344 344.
• Contacteer uw bank om weten welke acties u kunt ondernemen.
• Verwijder de e-mail.
• Geef ook NOOIT vertrouwelijke informatie door per telefoon.